TomTom heeft in het laatste kwartaal van 2016 een nettoverlies in de boeken gezet bij een dalende omzet. Met name de verkopen aan consumenten stonden opnieuw flink onder druk. De zakelijke onderdelen van het navigatiebedrijf lieten wel groei zien.
TomTom rapporteerde woensdag een kwartaalomzet van 266 miljoen euro, 6 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrijf wist wel de brutowinst met 10 procent op te voeren tot 153 miljoen euro. Dat komt doordat de dienstverlening aan bedrijven hogere marges oplevert.
Onder de streep stond evenwel een verlies van 5,6 miljoen euro, na een winst van 21 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2015. Dat heeft mede te maken met de kosten van enkele overnames die TomTom heeft gedaan.
Over heel 2016 zag TomTom de opbrengsten met 2 procent afnemen tot 987 miljoen euro. Voor dit jaar gaat het bedrijf uit van een verdere afname, naar 925 tot 950 miljoen euro. Wel wordt een toename voorzien van de winst per aandeel. Afgezien van eenmalige posten moet die op 0,25 euro uitkomen, tegen 0,23 euro vorig jaar.
Sporthorloges moeten navigatie vervangen
De consumentenomzet zal dit jaar naar verwachting nog sterker dalen dan in 2016. Dat komt doordat de vraag naar losse navigatiekastjes nog altijd sterk afneemt. Uiteindelijk moet de verkoop van bijvoorbeeld sporthorloges en actiecamera’s die daling gaan compenseren. Maar zover is het voorlopig nog niet, gaf topman Harold Goddijn in een toelichting aan. Wel doet het omzetverlies op navigatiesystemen volgens hem “steeds minder pijn”.
Bij de zakelijke tak wordt komend jaar een omzettoename van boven de 10 procent voorzien. Contracten met autofabrikanten zullen net als in 2016 een fiks deel van die groei voor hun rekening nemen. Financieel directeur Taco Titulaer voorspelt een stijging van die inkomsten met meer dan 20 procent. Autobouwers hebben afgelopen jaar voor meer dan 300 miljoen euro aan orders geplaatst bij TomTom.
De opbrengsten uit wagenparkbeheer voor bedrijven nemen volgens Titulaer met zo'n 10 procent toe. Dat onderdeel zorgt voor een constante stroom van inkomsten, omdat met abonnementen wordt gewerkt.